Network, affiliate, direkte eller social marketing?

Kært barn har mange navne, de dækker dog alle over den samme branche, nemlig marketing.
Selv om affiliate marketing nok er den der fylder mest, fordi du kan forbinde den til en hver salgs knap på internettet, så er det alligevel en lille niche i forhold til hvor stort internettet er.
I Maj 2015 eksisterede der lige knap 1 milliard unikke website adresser på internettet, 75% af dem er ikke aktive og det efterlader omkring 250 millioner websites til de omkring 3 milliarder internet brugere. Desværre er det nemt for brugerne at slippe for reklamer på nettet, de kan installerer et program som for eksempel Ad blocker og på den måde slippe for at se reklamer, samtidig vil de hjemmesider de besøger komme frem hurtigere og brugeren vil spare data på sit abonnement. Derfor får affiliate marketing det sværere og sværere med tiden, fuldstændig ligesom det er gået med reklamer i aviser, radio eller tv.

Social marketing har så småt fundet sin vej ind i vores bevidsthed, på den ene side er det en form for afilliate marketing på den anden side er det network marketing. Typisk ser du det fra en blogger der deler sin viden og glæde for et produkt, der er typisk et link til en forhandler og for nogle bloggere er der en direkte forbindelse mellem hvor mange der køber gennem det link og hvor meget bloggeren tjener, mens andre bloggere er så store og kendte at de har deciderede sponsor aftaler med diverse firmaer. Social marketing spås en kort fremtid på grund af de unge, som for det første er dem der følger flest bloggere, der er immune overfor den form for markedsføring. Der er da heldigvis nogle få der er så kendte at de kan skabe en trend og det er noget de unge vil være med på. Justin Bieber er et glimrende eksempel på hvordan internettet kan skabe en kæmpe forretning, for når man ser på hvor mange unge sangtalenter der er i verden, så er den eneste grund til at Bieber er så stor som han er, at han har formået at bruge internettet som en springbræt og derefter blevet ved at bruge det til at komme højere og højere op.

Der hvor fremtiden ligger må nok være de virksomheder der formår at kombinerer fortiden med fremtiden, det der altid har virket, nemlig network marketing, med en social medie strategi, hvor folk naturligt taler om produkter de er glade for. En virksomhed der har gjort det rigtig godt i Danmark er Zinzino, som startede med at sælge kaffe, men i dag har flere andre produkter, selv om det giver mening at kaffe sælges på den måde, da vi er så sociale i Danmark, så er det Zinzino balance omega 3 produkter der på under 10 år har gjort dem til det største network marketing firma i Danmark, Sverige, Norge og Findland. Hvilket må hænge sammen med den fitness og helbreds trend der fejer hen over landet i de her år, alle taler om det, enten hvad de burde og har tænkt sig at gøre, eller hvad de allerede gør og hvad der virker for dem.

Internettet har gjort afstanden mellem forbruger og producent utrolig kort, og for en del produkter kan det ikke længere svarer sig at sende dem ud i en butik, da det er nemmere, billigere og giver producenten en bedre kontrol og service overfor kunden, hvis de blot har en hjemmeside og et lager de kan sende det ud fra. Jeg tror derfor også at de steder i udkants Danmark der vil trives bedst fremover, er de steder hvor folk begynder at formidle varer på den måde.