Mere og mere tyder på at Facebook er på vej tilbage, og du har måske også selv lagt mærke til at folk ikke poster så meget som de hidtil har gjort.
En af grundene til dette må skyldes at andre sociale medier efterhånden er ved at have godt fat i smartphone brugernes interesse. I 2013 har apps som Instagram, Whatsapp, Snapchat, mfl. Vundet store markedsdele fra de etablerede sociale medier som Facebook, Twitter, mfl.
Det er ikke længere ligeså populært at dele billeder af ens mad, ferie, nye sko, accesories eller andet på Facebook – men i stedet bliver det gjort flittigt på billede mediet Instagram, eller i private beskeder til hinanden i snapchat.
Instragram vil formentlig blive stort i 2014
Hvad er Instagram tænker du måske, hvis du ikke allerede har stiftet kendskab med det.
Instagram er et socialt online foto og video delings netværk, som blev grundlagt af en gut som hed Kevin Systrom tilbage i 2010. Denne delings tjeneste er blevet utrolig populær pga. deres mange filtre man kan bruge til at lave billederne forskellige og speciale. Ligeledes kommer billederne i en utraditionel kvadratisk form – som ikke er normalt for nye smarphones, som tager 16:9 billeder, osv.
Facebook købte i 2012 Instragram, da de formentlig har haft en idé og formodning om hvor populært det vil kunne gå hen og blive. De måtte betale 1 billion dollars for det, hvilket udløste en kontant fortjeneste til den oprindelige Instagram opfinder på hele 400 millioner dollars!
Jeg tror at tendensen i dag er at mange af dem som brugte Facebook til at uploade billeder af fx deres mad, sko, selfies, osv. Er begyndt at gøre det via Instragram i stedet. På denne måde deler de kun med dem som faktisk ønsker at se billederne og følge dem – og samtidigt med så kan mor og far ikke se dem, eller andre som man ikke ønsker at dele med.
Instagram er også blevet et populært medie for online forretninger, og jeg tror at det er her at der vil ske mest i 2014. Online forretninger som sælger mode accessories, sko, eller andet – vil helt sikkert finde dette medie interessant, da de ønsker at få deres produkter delt så bredt som muligt. Se mere på siden her
Derfor tror jeg man vil se flere og flere bruge dette medie fremfor Facebook i 2014 – og det vil blive spændende at følge.